روند پذیرش اجتماعی هنر مدرن در ایران با نگاهی به آثار هنرمندان سقاخانه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مریم کشمیری
- استاد راهنما زهرا رهبرنیا
- سال انتشار 1392
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر بر پذیرش اجتماعی هنر مدرن و پیدایش هنر ملی آغاز شد. اهداف فرعی عبارت اند از شناخت تغییرات انگاره های ادراکی دریافت اثر هنری در ذهن مخاطب و نیز شناخت عوامل اجتماعی موثر بر رشد گرایش به هنر اروپایی از دوره صفویه تا پهلوی. بر پایه نظریه بُرد متوسط (theories of middle range)، الگوهای تبیینی و روش شناسی برگرفته از بررسی تاریخی و نظریه تمایز (differentiation)، شالوده پژوهش را شکل می دهد. بر اساس فرضیه پایه، فقدان گروه های اجتماعی مسلط در جامعه، سبب شد که دربار صفویه و قاجار در جایگاه حافظان ذوق و معیارهای زیبایی شناسی قرار گیرند؛ رشد طبقه های متوسط و متوسط جدید زمینه شکل گیری سبک های دیگری را فراهم کرد. تلفیقی از مفاهیم جامعه شناسیِ تمایز، و بررسی تاریخی مناسبات، ساختارها، گروه ها و نهادهای اجتماعی، شامل هنرمندان، حامیان، مخاطبان؛ مراکز فعالیت هنری، مدارس تخصصی هنر، و نگارخانه ها؛ و در دوره بعد، تغییر مناسبات میان هنرمند و حامی، و شکل گیری مخاطب؛ بررسی سطح خرد را به سطح ساختارها و نهادها تعمیم می دهد. منابع اسنادی و کتابخانه ای، نگاره های چاپی و آثار (موزه ای)، پایه بررسی بوده اند. بررسی تطبیقی تحولات دوره صفویه و قاجار از یک سو، و دهه های 1320 و 1330 ش. از نظر مناسبات، ساختارها و نهادها نشان می دهد که در فضای اجتماعی دهه 1330 ش. گروهی از هنرمندان توانستند ادراک انگاره های هنری را با درون مایه های مشترک گفتمان های شناور در جامعه درآمیزند و به شیوه ای مدرن و شخصی با مایه های بومی دست یابند. عواملی چون حمایت های رسمی، سرمایه های نمادین (اعتبار) و فرهنگیِ نویسندگان و منتقدان (نام گذاری، تفسیر و رمزگشایی)، و نیاز مخاطبان جدید به آثاری متناسب با انگاره های ادراکی خود کمک کرد تا این آثار به ذوق دسته ای از مخاطبان شکل دهد و آنان را جذب نماید.
منابع مشابه
موزه هنر مدرن شیراز با نگاهی به هنر کمینه گرا
در بین رویکرد های مختلف و گاه متفاوتی که در بطن هنر مدرن بوجود آمدند، مینیمالیسم دارای جایگاهی متمایز است. در تطور هنر مدرن، کمتر رویکردی را می توان یافت که تقریبا در تمامی دوران حیات مدرن و حتی پس از آن رواج داشته و دارای آثار شاخص است. ویژگی شاخص دیگر این رویکرد، رسوخ آن در همه شاخه های هنر، اعم از زیبا و کاربردی، تجسمی و ذهنی است. در سال های اخیر، رویکرد مینیمال دوباره مورد توجه قرار گرفته و...
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملپذیرش آثار کریستیان بوبن در ایران: با نگاهی به ترجمههای مهوش قویمی
یک اثر ترجمهشده را با دیدگاههای متفاوتی میتوان مورد مطالعه قرار داد. یکی از این دیدگاهها، معیارهای نقد ترجمه مبتنی بر کارکرد ترجمه است. گاهی این کارکرد بیشتر فرامتنی است و گاهی به گفتمانی میپردازد که اثر ترجمه شده در جامعۀ مقصد تولید میکند. مطالعه و بررسی مقابلهای متن مبدا و متن مقصد، به لحاظ زبانی، آموزشی و در سنجش کیفیت ترجمه می تواند مفید باشد که به آن ارزیابی ترجمه میگوییم. نقد ترجم...
متن کاملباستانگرایی: شیوهای بیانگر برای نوسنتگرایان (با نگاهی بر آثار پیشگامان جریان سقاخانه)
مدرنیستهای ایرانی در دهههای 1320 تا 1350 هجری شمسی در پی یافتن بیانی شخصی و جنبشی آوانگارد، از نقشمایههای بومی و ایرانی بهره گرفتند. این اقدام، جریانی تازه در مدرنیسم هنری کشور به راه انداخت که امروزه با عنوان نوسنتگرایی شناخته میشود. عناصر متأثر از هنرهای باستانی ایران، یک گروه از نقوش مورد استفادة نوسنتگرایان بودند. نوشتار حاضر میکوشد به این پرسش پاسخ گوید که «آیا نقوش باستانی در آثار...
متن کاملتبلیغات محیطی درعصر پست مدرن با نگاهی به هنر گرافیتی
مفاهیم پستمدرن تردیدها و دیدگاههای جدیدی را در علوم اجتماعی، علوم انسانی و حتی علوم فیزیکی ایجاد نموده است. تحقیقات بازاریابی در مورد مصرفکنندگان نیز با این تردیدها مواجه شدهاند. اصطلاحات پست مدرن در مباحث بازاریابی چالشهای جدیدی را برای دیدگاه سنتی ایجاد نموده و زمینهساز دیدگاههای جدید شده است. رسانهی محیطی به عنوان یکی از سلاحهای بازاریابی از جایگاه ویژهای در بین رسانههای تبلیغاتی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023